Sport a világhálón

           

Az Internet napjainkban a kultúra, a művelődés és a szellemi élet egyik legjelentősebb helyszíne. A világháló eleinte egy sajátos, a technika aktuális vívmányaira fogékony „elitkultúra” információinak kicserélését szolgálta. Az egyre könnyebb hozzáférhetőség és az adatátvitel sebességének ugrásszerű növekedése következtében ez a helyzet megváltozott, az Internet „kommercializálódott”, a hétköznapi ember mindennapos használati szintjére került. Ezzel a folyamattal párhuzamosan, a zömmel városi fiatalok alkotta Internetes böngésző közönség igényeinek megfelelően átalakultak a tartalomszolgáltatási igények is. A tudományos-technológiai és kulturális lapok mellett, sőt azokat háttérbe szorítva nyernek teret a szórakoztató és híreket, információkat kínáló portálok, honlapok.

A hírek között – részben az olvasóközönségük alacsony átlagéletkorának köszönhetően – jelentős szerepet töltenek be a sporthírek.

A weben számtalan sport témájú honlapot találunk, a Google keresőprogram 52.800.000 találatot ad a „sport” tárgyszóra, a magyar nyelvű oldalak közül is majd egymillió foglalkozik (többek között) ilyen témával.

A – kizárólag magyar nyelvű honlapok közti – keresést tovább szűkítve érdekes megállapításokat tehetünk.

Általánosságban vett „sporthírekkel” meglepően sok, majd hétezer oldal foglalkozik – igaz ezek sok esetben az újságok internetes kiadásainak vonatkozó rovatát jelentik.

Sportágakra bontva a keresést, jelentős eltéréseket tapasztalunk a találatok számában. A legnépszerűbb sport, a labdarúgás több mint 60.000 honlapon szerepel. Nagyobb részük egyszerű hírközlésre szorítkozik, kisebb, de azért szignifikáns hányaduk szolgáltatásokat kínál – például majdnem 400 oldal foglalkozik amatőr kispályás bajnokságokkal. A legnépszerűbb sportágról lévén szó, természetesen a labdarúgással foglalkozik a legtöbb fórum is. A hozzászólások száma jelzi a téma iránti hatalmas érdeklődést – igaz az anonimitás és az ellenőrzés hiánya sokszor lehetőséget nyújt a (leg)kevésbé sem szalonképes álláspontok kifejtésére is. Az oldalak magas látogatottsága lehetőséget ad a reklámok megjelenítésére  is – ezt a szerkesztők sokszor ki is használják.

Némileg hasonló a helyzet azoknál a sportágaknál, ahol az internetes böngészőket a hasznos tartalmak, információk mellett – direkt, vagy kevésbé direkt módon – egy bizonyos életmódhoz tartozó, sokszor igen költséges tartozékok, és szolgáltatások megvételére, igénybevételére sarkallják az oldalak szerkesztői. Legjellemzőbbek ezek közül a szabadidős és az egyre népszerűbb, ún. extrém sportágakkal (síelés, hegymászás, vitorlázás, raftingolás, stb…) foglalkozó honlapok.

Itt kell ugyanakkor megemlíteni azokat az oldalakat is ahol „hátsó szándék” nélkül, az „Internet hőskorára” emlékeztető módon, a multimédiás ábrázolás lehetőségeit is kihasználva találunk érdekes, színes információkat a világ távoli, egzotikus tájairól, közösségeiről – ezek zömmel személyes honlapok.

Szintén némileg öncélúan, a sportág puszta bemutatására szorítkoznak a kevésbé ismert sportágakkal foglalkozó oldalak is - kereskedelmi reklámokat a legritkábban tartalmaznak. A hazánkban alig ismert „curling” így például 8 honlapot „tudhat magáénak” ezek többsége nem mutat túl a játék bemutatásán, a hazai szövetség hírein.

A sporthírek hatalmas, átláthatatlan dzsungelében könnyebb eligazodást nyújtanak a webmagazinok, amelyek között – a nyomtatott sajtóhoz hasonlóan – találunk kizárólag sporttal foglalkozókat is. Ilyen a Nemzeti Sport Online, mely a hasonló nevű napilap internetes kiadása. Az internetes megjelenés nyújtotta előnyök között a legfontosabb a gyorsaság, de meg lehet említeni az archívumokhoz való egyszerű hozzáférést és a fórumok kínálta interaktivitás. Találunk olyan oldalt, mely ez utóbbit helyezi előtérbe (sportfórum.hu), és olyat is, amely a mindig friss hírekre helyezi a hangsúlyt (hírstart.hu). A magazinok egy része a sportnak is csupán egy szeletével foglalkozik (NB1.hu, síelők.hu, stb…)

Az Internet tehát a sporttal kapcsolatban szinte minden igényünket kielégítheti. Tájékoztat, informál, eligazít, csillapítja híréhségünket . De van, amit a világhálón sem lehet: sportolni.